söndag 25 maj 2014

Jag gillar olika


Idag röstas det som bekant till Europaparlamentet och som vi alla kunde ana är svensk regimmedia ovanligt sprängfylld av propaganda mot "högerextremister". Lite mer otippat var kanske att Jan Helin skulle plocka fram sin gamla "Jag gillar olika"-kampanj igen, då den var tillräckligt pinsam redan första gången. Jag inser att de flesta är medvetna om Jan Helins egen tillämpning av denna princip, men låt oss ändå inledningsvis återbesöka hans arbetsplats:


De flesta känner också till att han bor i exklusiva och helsvenska Äppelviken. Han har förklarat varför:

"Jag bor i ett villaområde som är lika homogent som de enklaver du beskriver. Vi hålls ihop av att vi jobbar mycket, lägger sjuka pengar på bilar och resor, har fina trädgårdar som vi inte hinner sköta och kan varenda avsnitt av Solsidan. Det är vanligt i hela världen att människor som är lika vill bo nära varandra. Och ofta är det saker som jobb och intressen som gör att man gillar varandra. En del gillar bara de som är av samma etnicitet som en själv. Jag är inte så upprörd över det. Jag är upprörd över de som menar att just deras svenskhet måste gälla för alla. Så menar till exempel Sverigedemokraterna. Därför gillar jag olika."

Nu till dagens nygamla kampanj:




Jag blir nästan lite beklämd och nedstämd av denna kampanj, dels av dess grundläggande idioti, dels av hur den är utformad. Ovan ser vi hur tre svenska, möjligen anställda, skickats ut för att hålla upp den imbecilla kombinationen att man ska rösta idag och att man gillar olika. Sedan har man alltså, kanske på någon skola (eftersom det vore omöjligt på den egna tidningen), plockat ut individer baserat på deras hudfärg, så att det blir tillräckligt blandat. Dock är ju händer en idiotisk symbol att fotografera för att visa upp mångfald, då man egentligen bara kan avgöra om någon är "svart" eller "vit". Jag känner mig inte alls säker på att centralasiater, filipiner och inuiter ens är representerade. Det ständiga problemet för dessa "antirasister", är detsamma som för "feminister". Istället för att inte bry sig så mycket om kön eller hudfärg, vilket de flesta av oss andra faktiskt inte gör, blir kön och hudfärg de enda viktiga egenskaperna hos en person, exempelvis vid tillsättning av en tjänst, eller som nu, vid fotografering. Slutligen kommer då själva händerna, där jag antar att genialiteten går ut på att de har olika färger.

Jag beskriver mig ibland som en omvänd Jan Helin. Han predikar mångfald, men gör allt för att undvika den i vardagen. Själv är jag mycket intresserad av olika kulturer och språk, och har självklart inga problem med att möta olika etniciteter i Sverige eller någon annanstans på jorden. Jag tror dock inte att omfattande flyktinginvandring är en bra politik för Sveriges framtid.

Även jag vill uppmana alla till att rösta idag, och då för verklig mångfald i form av ett nationernas Europa. Att varje europeisk stad och land omvandlas till identiska arabisk-afrikanska enheter, med allt mer högljudd islam, är inte mångfald. Låt oss inte glömma vilken enorm mångfald, historia och framtid Europa kan bjuda på.

Frankrike

Tyskland

Nederländerna

Irland

Spanien
Ungern


4 kommentarer:

  1. Expressens Anna Dahlberg, ibland vettig, men idag på villospår. Kommentera gärna hennes krönika om du hinner. Det hon mest pratar om är sånt som EU aldrig varit tänkt för eller som vi röstade om när vi gick med i EU.
    /Eddy Karlsson

    SvaraRadera
  2. Handsymbolen, som den ser ut, är väl dessutom extra korkad, för i handflatan är vi väl alla vita, oavsett vilken färg man har i övrigt...

    SvaraRadera
  3. Handsymbolen kommer nog från "Rör inte min kompis".

    Men det är typiskt att det alltså är en stopp-symbol som används, i stället för någon slags inkluderande symbol (jag vill mena att "gilla olika" är ett inkluderande budskap).

    Det är egentligen en symbol som förenar i motstånd, i hat.

    SvaraRadera
  4. Håller med! Att varje land och varje stad och by har sin identitet är vad som kan vidga ens vyer och vara en källa till inspiration! självklart är det så! Det är ju därför folk gillar att resa.
    Ina Höst

    SvaraRadera